Alla inlägg under april 2010

Av Carina Losenborg - 5 april 2010 18:34

Nu är han hemma igen.. Visst är han underbar??

    

Min snygging!!

Av Carina Losenborg - 5 april 2010 12:52

det blev när jag satte mig och tittade på datum, jag ville se om det fanns några tävlingar som jag kunde anmäla hundarna till. Bimbo får ju inte tävla förrän 75 dagar efter valpningen. Då är vi augusti. Där finns inga tävlingar som jag har tillfälle att åka på. Alla datum då det går tävlingar inte alltför långt bort då jobbar jag   

Men jag har iaf hittat ett par tävlingar både til bimbo och till beon. Blir inte förrän i höst men vad gör väl det   då får jag ju gott om tid att träna på.

Av Carina Losenborg - 5 april 2010 08:45

Idag är det regn och rusk igen. Tråkigt för jag är grymt taggad på att träna hund. Jag har lagt upp planer för alla hundarna nu. Satt och funderade igår på vad de olika hundarna har för styrkor och svagheter och utifrån det har jag satt upp mål för dem. Har oxå beräknat in att bimbo kommer ha valpar och att bus inte är så gammal än. Har tittat på alla grenarna, bruks, lydnad, utställning, agility och vallning.


I brukset är jag lite taggad på att testa på rapporten. Bimbo är ju klar för appellen förrutom framförgåendet och specialen. Hon är duktig på att spåra men hon är väldigt duktig på budföring oxå så jag funderar på om inte det skulle vara roligare. Funderar på om jag ska be Ulrika bli min mottagare. Hon är så snäll så hon ställer säkert upp :)


Beon ska jag köra upp i ettan och appellen :) Han har ju inte heller specialen och framförgåendet och de andra momeneten måste finköras men sedan är han oxå klar.


Bus har jag inte tävlings ambitioner med än. Hon är för ung, men hon ska ställas en del + att hon givetvis ska drillas i alla momenen i både appelen och i lydnaden.


I agilityn ska jag starta bimbo i höst och jag ska ta och gå en kurs med Beon, de enda när det gäller honom jag är osäker på är hans storlek :) han är ganska omedveten om sin storlek och det ställer ibland till problem för honom. Han kan bli yvig i sina rörelser. Bus borde kunna bli en bra agilityhund men hon är för ung.


Ställa ut dem ska jag givetvis göra även om jag tycker det är ganska tråkigt, har svårt att förstå tjusningen med att ställa ut. Det är en persons personliga åsikt som styr vilken hund som vinner. Men jag ska ta och ställa dem iaf :)


Valla ska jag oxå göra med det blir nog mer på hobbynivå.. Eftersom jag inte har egna får blir man ju lite mer beroende av att andra ställer upp med sina får.


Sedan som plus har jag hittat på en massa trick oxå. Det ska bli kul och intressant att se vad som kommer hinnas med. I sommar ska jag ju jobba hela sommaren + att det ska vara valpar här så jag kommer ha en del att göra :)


Men planer ska man ju ha :)


  

Av Carina Losenborg - 4 april 2010 14:29

Nu har jag varit på huskvarna hundklubb och tränat lydnad med Bus.  Ena planen var täckt med snö så där gick inte att vara men den andra var snö fri även om den var lite blöt på vissa ställen.

Vi började med fot. Att gå fot är Bus ganska duktig på det är när det kommer till sättandet som det blir problem. Hon vill gärna sitta framför mig men hon börjar bli bättre.

Att sitta kvar övar vi mycket på, inkallningen kan hon så just nu är det mest detta med att sitta och ligga kvar som vi tränar. Alltså början på inkallningen och platsen.. Hon stannar kvar men tycker det är tråkigt, så man får berömma mycket! Jag tränar alltid detta mycket med mina hundar för jag vill att de ska kunna det ordentligt. Jag vill att de ska sitta kvar ända till jag säger rätt ord. så ofta så står jag och säger en massa ord och tillslut kommer ordet hit. Då ska de komma. Detta gör jag för att jag vill att de ska lyssna på vad jag säger och inte bara på att jag pratar, ibland kan man ju behöva säga något till t ex tälingsledaren då är det bra att hunden är van vid att lyssna efter rätt ord.


Ställandet går kanon! Där fortsätter vi bara..


Hoppet fick hon prova på idag, hon tittade bara på mig och sedan på hindret och undrade varför man ska hoppa över det när man lika gärna kan gå runt :) men när trasan hoppar så gör även hon det :) Detta är dock något som vi kommer skynda långsamt eftersom hon inte är så gammal än men känner jag henne rätt så kan hon det snart.


Hon är duktig och lär sig snabbt men orkar inte hålla på speciellt länge. Jag saknar att ha flera hundar med mig, då kan de få vila en stund medan man tränar en annan hund.. Det brukar tända dem lite extra oxå men jag vill inte träna bimbo just nu, hon vill gärna men har inte riktigt orken.  + att jag inte vill ha henne sittande ute och bli kall och Beon är ju hos mamma, så idag fanns bara Bus :)

Av Carina Losenborg - 4 april 2010 08:40

I natt har jag sovit med ett öga öppet. De har skjutit en massa smällare och raketer utanför och jag var lite osäker på hur hundarna speciellt Bimbo skulle ta det. Vanligtvis är det inga problem men jag vill inte att hon ska bli skrämd eller stressad när hon har valparna i magen, men det var inga problem, hon gick och lade sig och somnade. Skönt med lugna hundar. Bus skällde lite på dem, men sedan gick hon oxå och lade sig och sov gott hela natten.


Idag måste jag ta tag i Bus, inte på ett negativt sätt utan jag måste ta och ge henne lite ensamtid. Hon har tråkigt, just nu är ju inte Beon hemma utan bara Bimbo och hon vill ju inte precis leka eller vara med henne utan vill helst bara ligga och slappa.

Så idag ska jag först ta en promenad med båda hundarna sedan ska jag ta jag ta med Bus och åka och träna. Det kommer bli båda lite lydnad och agility.


Bimbo och bus ska sedan få lite tassvård och bli ordentligt borstade. Sedan ska Bimbo få ett gott ben som hon kan ligga och tugga på när jag och Bus tränar.


Sedan blir det nog att städa trädgården , det behövs räfsas :)



Av Carina Losenborg - 3 april 2010 16:45

Nu är vi hemma igen, igår åkte jag, Björn, Tuva och Ella ner till Björns föräldrar i Mörrum. Vi hade med oss Bimbo och Bus oxå. Beon har semester och är hos mamma ett par dagar. :)

Bimbo är inge glad utan går runt och surar. Hon är taskig mot bus. Har fått säga till henne ordentligt att låta henne vara.. suck tikar och deras hormoner..


iaf så har de haft en lugn helg, en i gänget i mörrum är hundrädd så hundarna har fått ligga stilla och vara snälla under 2 dagar. Det han gått kanon, de har legat i hallen och inte gjort en fluga förnär, verkligen funnit sig. Det gick så bra att tillslut vågade sig (hon som är hundrädd) tom fram och klappa dem om jag höll i dem :) så det är en seger!! Skönt med snälla hundar.


I morse var jag och björn ute och gick en långis med hundarna. Det var jättefint väder men kallt, men nu framåt dagen har ju vädret varit kanon. Bimbo är pigg och glad på mornarna men ju längre framåt eftermiddagen det blir desto surare blir hon. Antar att det är jobbigt för henne..

Bus vill ju så gärna leka och busa med henne oxå men hon vill verkligen inte och det kan man ju förstå, men hon måste iaf finna sig i att bus är i närheten och inte trycka till henne bara för att hon är sur..


hmm hoppas iaf att det blir en lugn kväll utan alltför mycket smällare, trött på att höra om hundar som är så rädda att de dör. Stackars hundar, tur att mina inte mår dåligt..







Av Carina Losenborg - 2 april 2010 17:47

Glad påsk på er alla!

Av Carina Losenborg - 1 april 2010 19:09

nu har jag haft valpköpare här, mycket trevliga!! Det kommer bli kanon! Känns jättebra att jag har hittat så många bra valpköpare. Till er som läser detta så ska ni veta att jag verkligen är glad över att ni alla kommer att bli ägare till en aussie. Ni kommer att bli jättebra aussieägare det är jag säker på!!


Dock är bimbo lite tjurig idag hon tar ut det på bus.. suck. Nu ligger dock alla hundarna och sover, helt slut. Det är jobbigt att visa upp sig :)


Bimbo är dock väldigt tjock nu. Man ser att hon är dräktig det går inte att ta miste på.




Ovido - Quiz & Flashcards